jaki CRM wybrać

Jaki CRM dla małej firmy?

Wiele przedsiębiorstw, nawet tych małych, w pewnym momencie swojego rozwoju mierzy się z bardzo istotnym pytaniem – “jaki CRM wybrać?”. Dla każdej firmy jest to jedna z ważniejszych decyzji, która wymaga zespołowych ustaleń oraz dokładnego poznania ofert producentów oprogramowań informatycznych dla biznesu. Przed takim wyzwaniem stoją również małe przedsiębiorstwa poszukujące idealnego rozwiązania dopasowanego do rozmiaru prowadzonej działalności.

Jesteś przedstawicielem takiej organizacji? Zastanawiasz się wraz z współpracownikami nad wykorzystaniem CRM-a? Nie wiecie jakie elementy powinniście brać pod uwagę podczas wyboru?

Zapraszamy do lektury, która odpowie na tytułowe pytanie.

Zacznij od tego, czym jest CRM

CRM, czyli skrót od anglojęzycznego pojęcia „Customer Relationship Management”, dosłownie oznacza „zarządzanie relacjami z klientem”. Termin ten odnosi się do zarządzania więziami zawieranymi w obszarze biznesowym. Rozwijając koncepcję CRM, są to wszystkie działania podejmowane przez firmę, których celem jest uzyskanie i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Wiesz już czym jest CRM i jaka jest jego rola. Jeśli są to Twoje początki z tym zagadnieniem, zastanawiasz się zapewne, jakie narzędzia mogą Ci pomóc w zarządzaniu relacjami z klientami. Z pomocą przychodzi program CRM, który może pomóc Ci w optymalizacji tego obszaru Twojego biznesu przy jednoczesnym poszerzaniu horyzontów. Może sprawić, że znacznie zwiększysz grono swoich klientów, a dodatkowo zachowasz ten sam wysoki poziom relacji z nimi. Taka inwestycja zwróci się bardzo szybko w postaci zadowolonych klientów, którzy mają świadomość, że ktoś ich słucha i reaguje na potrzeby w mgnieniu oka.

Zupełnie nowi klienci bez dodatkowych kosztów marketingowych są na wyciągnięcie ręki! Co więcej, dane o kontrahentach pomogą Ci podejmować lepsze decyzje biznesowe. W jaki sposób? Z systemem CRM zyskujesz nowe możliwości!

Jaki CRM? Idealnie dopasowany

Masz już świadomość, że z jednej strony CRM to filozofia dotycząca budowania relacji z kontrahentami, a z drugiej narzędzie, które do tego służy. Poszukując odpowiedzi na tak ważne pytanie – jaki CRM wybrać, to nie jedyna wiedza, którą musisz posiadać. Istotne, a może wręcz najistotniejsze jest dokładne poznanie specyfiki swojego własnego biznesu i prowadzonych działań. Oznacza to, że przed rozpoczęciem poszukiwań systemu CRM, zadaniem Twoim i Twoich współpracowników powinno być określenie Waszych potrzeb i oczekiwań.

Pytania, na które warto znać odpowiedź to:

  1. Jak pozyskujecie klientów?
  2. Jak kontaktujecie się z kontrahentami?
  3. Jakie informacje są dla Waszej firmy ważne i jak chcecie je gromadzić?
  4. Jakie procesy sprzedażowe występują w Waszej firmie?
  5. W czym ma Wam pomóc CRM?
  6. Jakich rezultatów oczekujecie?

Uporządkowanie tego typu informacji pomoże w znalezieniu systemu odpowiednio dopasowanego do typu prowadzonej działalności i zachodzących w organizacji procesów. Jest to istotne ze względu na to, że rynek programów CRM jest obecnie bardzo nasycony, a każdy z nich wyróżnia się czymś innym.

Dodatkowo, takie działanie to dobra okazja, by zweryfikować dotychczasowy sposób realizacji procesów sprzedażowych. Dzięki usystematyzowanej wiedzy możesz sprzedawać stałym klientom produkty lub usługi uzupełniające, a lepsze trafienie w potrzeby klienta to też większa szansa na polecenia Twojej firmy innym osobom.

Jaki CRM dla małej firmy – przykład idealnego dopasowania

Określenie własnych potrzeb jest istotne, ponieważ pozwoli na wybór systemu, który będzie posiadał wszystkie kluczowe funkcje ze względu na rodzaj prowadzonej działalności i rozmiar przedsiębiorstwa.

Jak w praktyce działa takie dopasowanie? Poznaj Tomka i jego dylemat związany z pytaniem – jaki CRM dla małej firmy?

Tomek prowadzi 5 osobową firmę, sprzedaje usługi consultingowe i stawia na rozwój swojej nowej działalności. Obecnie nie korzysta z oprogramowania CRM - odwiedza swoich klientów w ich firmach oraz dodatkowo skupia się na kontaktach telefonicznych. Ma uporządkowany proces sprzedaży - wyznaczył konkretne etapy: nowy kontakt, analiza potrzeb, ofertowanie i zamykanie.

Rozłóżmy ten krótki opis na elementy pierwsze i ustalmy najważniejsze fakty.

  1. Tomek prowadzi małą firmę i dopiero rozwija sprzedaż. Nie korzysta z systemu CRM – w tym momencie nie potrzebuje dedykowanego rozwiązania, które wiąże się również z większym kosztem.

  2. Tomek odwiedza klientów w ich firmach i ważny jest dla niego kontakt telefoniczny – oznacza to, że potrzebuje on wersji mobilnej systemu, aby zawsze mieć dostęp do informacji o kliencie oraz całej historii ich współpracy. Mobilność zapewni także możliwość stworzenia notatki bezpośrednio w trakcie lub tuż po spotkaniu, dzięki czemu Tomek o niczym nie zapomni.

  3. Tomek ma przemyślany cały proces sprzedaży, nie chce więc, aby CRM narzucał mu coś innego. Ważna okazuje się elastyczność systemu, np. możliwość tworzenia kampanii sprzedażowych z własnymi etapami, celami i atrybutami.

  4. Celem Tomka jest rozwój – może się okazać, że rozwiązanie, które zaspokaja w pełni jego potrzeby w tym momencie, w przyszłości będzie niewystarczające. To naturalne. Wraz z rozwojem firmy, będzie potrzebował dodatkowych funkcjonalności. Tomek powinien zwrócić uwagę na to, czy producent systemu, który chce wybrać, może w przyszłości zaproponować mu przejście na wyższy plan, inne rozwiązanie lub dedykowany system.

Znasz już Tomka, sposób jego działania i oczekiwania. W podobny sposób możesz określić swoje własne potrzeby.

Przejdźmy jednak do kolejnego etapu – wyboru. Po sformułowaniu swoich wymagań Tomek stanął przed najważniejszym pytaniem – jaki CRM wybrać. Zaczął poszukiwania systemu i wyselekcjonował dwie propozycje, których uproszczona specyfika została przedstawiona na grafice poniżej.

„CRM 2” posiada dodatkowe możliwości takie jak pakiet SMS czy integracje. Tomek przeczytał na wielu stronach, że są to bardzo potrzebne funkcje. Jaki CRM wybrał?

Tomek znał dokładnie swoje potrzeby i wiedział, które cechy są dla niego najważniejsze na obecnym etapie działalności. Pakiet SMS oraz integracje to bardzo ciekawe funkcjonalności, ale na ten moment Tomek ich nie potrzebuje. Zależy mu natomiast na opcjach konfiguracji - dostosowania systemu do własnych potrzeb. Znaczenie ma również niższa cena, a dodatkowo Tomek doczytał, że producent pierwszego CRM-u oferuje mu w przyszłości możliwości rozwojowe. Decyzja stała się prosta – wygrał CRM 1.

Pamiętaj o przykładzie Tomka podczas poszukiwań CRM-a. Zdefiniuj swoje potrzeby i kieruj się nimi przy wyborze rozwiązania, dodatkowo zwracaj uwagę na to, jakie możliwości rozwojowe oferuje Ci producent.


Na co zwracać uwagę?

Jak wynika z historii Tomka, wybór w dużej mierze zależy od potrzeb i oczekiwań, które powiązane są z Twoją firmą. Istnieją jednak pewne elementy, na które warto zwrócić uwagę przy każdym pytaniu typu “jaki CRM?”.

Wersja Software as a Service

Wersja Software as a Service (w skrócie SaaS, z ang. oprogramowanie jako usługa) oznacza, że system przechowywany jest w chmurze, na serwerze dostawcy, a Ty korzystasz z niego za pomocą Internetu. Nie musisz instalować niczego na własnym komputerze, wszystko robi za Ciebie dostawca programu CRM.

Mobilność

Pytasz jaki crm? Oczywiście, że mobilny. Mobilność w obecnych czasach jest bardzo istotna. Z pewnością nie wyobrażasz sobie braku możliwości użytkowania systemu z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, które towarzyszą Tobie na co dzień. Szukaj rozwiązania, które będzie dostosowane do takiej możliwości.

Intuicyjność

System CRM będzie stosowany w Twojej firmie pewnie codziennie, dlatego kluczowa jest jego prostota obsługi. Jeśli masz problem ze znalezieniem funkcji, albo nie możesz dostosować pulpitu pracy, czyli miejsca, w którym powinny znajdować się kluczowe dla Ciebie informacje potrzebne każdego dnia – zastanów się, czy chcesz tracić czas (tym samym pieniądze) swój i pozostałych pracowników.

Rozwój

Sprawdź dostawcę oprogramowania i możliwości jakie oferuje w przypadku rozwoju Twojej firmy. W ofercie znajduje się możliwość wyższego pakietu, inne rozwiązanie, a nawet dedykowany system? Idealnie. Wybierz system od takiego dostawcy, ponieważ da Ci to pewność, że w przyszłości, gdy pojawi się taka potrzeba, otrzymasz wsparcie, które pomoże Ci rozwiązać problem i rozwijać się dalej.

Konfigurowalność

Konfigurowalność to możliwość dostosowania systemu do własnych potrzeb. Najczęściej cecha ta jest oferowana w drogich dedykowanych rozwiązaniach, które zazwyczaj nie są potrzebne małym firmom. Niemniej jednak nawet małe przedsiębiorstwo chciałoby móc dostosowywać poszczególne elementy do swoich potrzeb. Pamiętaj o tym aspekcie przy poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie – jaki CRM dla małej firmy?

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo to podstawowa i niezwykle ważna rzecz. Dane, które przechowujesz w systemie są cenną wiedzą i Twoim źródłem przewagi konkurencyjnej. Wybierając CRM sprawdź jakie rozwiązania w aspekcie bezpieczeństwa oferuje dostawca – poszukaj odpowiedni informacji na stronie internetowej.

Wsparcie i edukacja

Wsparcie od dostawcy i materiały edukacyjne mogą okazać się pomocne podczas wdrożenia oraz na etapie późniejszych prac. Sprawdź, czy firma, z którą podejmujesz współpracę oferuje dodatkową wiedzę na swojej stronie internetowej. Dostęp do artykułów, porad i filmów instruktażowych to dobry znak – dzięki temu szybciej poznasz system, a dodatkowo będzie to miejsce poszukiwania inspiracji dla Twojego biznesu.

Brak limitów

Brak limitów nie zawsze jest standardem. Podczas podejmowania decyzji jaki CRM wybrać, możesz natrafić na system, który będzie posiadał kilka pakietów różniących się głównie limitem danych i ceną. Nie wybieraj takiego rozwiązania – nie płać za rozwój Twojej firmy. Miej swobodę w liczbie obsługiwanych kontrahentów.

Testowanie

To oczywiste, że musisz przetestować system przed zakupem, ale to, na co tutaj warto zwrócić uwagę to przede wszystkim:

  • sprawdź, czy system, który testujesz jest wersją demo czy Twoim systemem, w którym możesz już od pierwszego dnia wprowadzać dane,
  • upewnij się, że masz szerokie możliwości wyboru – pakietu, liczby użytkowników, czasu,
  • sprawdź, czy dostaniesz rabat, jeśli zdecydujesz się na dłuższy okres subskrypcji (kto nie lubi rabatów?).
  • Jaki CRM dla małej firmy - kluczowe funkcje

    Cechy to jedno, a funkcje to drugie. One również mają ogromne znaczenie. Oto lista funkcji, które są istotne, kiedy zastanawiasz się jaki CRM wybrać dla małej firmy.

    Baza wiedzy

    To podstawowa funkcja systemów CRM, jednak w każdym programie może wyglądać zupełnie inaczej. Mówiąc „baza wiedzy”, mamy na myśli wszystkie informacje o kontrahentach. Zwróć uwagę na to, czy CRM zbiera je w jednym miejscu np. w karcie kontrahenta. Powinna ona zawierać:

    • Wszystkie podstawowe informacje o firmie np. adres, NIP, osoby kontaktowe.
    • Całą historię kontaktów z danym klientem, czyli zaplanowane zadania względem niego, czy dostęp do zdarzeń, czyli zrealizowanych kontaktów.
    • Twoje własne atrybuty (cechy) danego kontrahenta - powinna istnieć możliwość tworzenia dodatkowych pól np. tekstowych lub list wyboru, które informowałby o wybranych przez Cienie aspektach - np. o statusie współpracy.

    Zadania i przypomnienia

    CRM powinien pozwalać Ci na tworzenie własne typów zadań np. spotkanie z klientem czy dostarczenie oferty. Decyzja powinna należeć do Ciebie. Dodatkowo, jeśli zadanie pozwala na ustawienie przypomnienia to zdecydowany plus - kolejny impuls, który nie pozwoli Ci zapomnieć o zaplanowanym spotkaniu.

    Zarządzanie uprawnieniami

    Z jednej strony ta funkcja to bezpieczeństwo, a z drugiej dostosowanie i przejrzystość. Bezpieczeństwo, ponieważ to Ty decydujesz o uprawnieniach swoich pracowników, czyli o tym, do jakich informacji mają dostęp. Dostosowanie i przejrzystość, ponieważ za pomocą uprawnień dopasujesz system do swoich własnych potrzeb. Nie musisz widzieć funkcji, których nie potrzebujesz w swojej pracy.

    Kampanie sprzedażowe

    CRM powinien posiadać widok szans sprzedaży, które uporządkowane są w jednej kampanii, a do Ciebie powinna należeć decyzja o: etapach, celach i atrybutach.

    Przy widoku szans sprzedaży zostańmy chwilę dłużej. Chcemy pokazać Ci, jak wiele możliwości dostarcza ta funkcja. Tak wygląda uporządkowany proces sprzedaży w QuickCRM:

    Korzyści widoku szans sprzedaży:

  • Informacje o wszystkich szansach są widoczne w jednym miejscu – jedno spojrzenie i bardzo szybko otrzymujesz informację o liczbie i wartości szans na każdym z etapów. Widzisz, gdzie w Twoim lejku sprzedaży pojawia się wąskie gardło, możesz szybko zareagować i usprawnić sprzedaż.
  • Ikony, które znajdują się na szansach informują Cię np. o tym, że nie masz zaplanowanego zadania względem tego klienta, przez co, możesz utracić szansę na ciekawy kontrakt.
  • Możesz tworzyć wiele kampanii - nie ograniczasz się do jednego widoku, w którym musisz widzieć niezwiązane ze sobą szanse sprzedaży. Przecież możesz prowadzić różną sprzedaż, prawda?
  • Filtrowanie szans według Twoich pracownik zapewni Ci szybką analizę ich zaangażowania.
  • Raporty dla szans tworzone są automatycznie, a Ty oszczędzasz czas, który poświęciłbyś na ich stworzenie. O raportach przeczytasz więcej w kolejnym punkcie.
  • Raporty

    CRM powinien dostarczyć Ci narzędzie do analizy skuteczności podejmowanych przez Ciebie działań. Jakie raporty powinny znaleźć się w CRM-ie nastawionym na skuteczną sprzedaż?

  • Lejek szans sprzedaży– idealne narzędzie do analizy sprzedaży. Informuje o wartości szans na poszczególnych etapach w lejku, a także dostarcza informacji np. o wąskim gardle. Spójrz na wykres poniżej. Widzisz coś niepokojącego? To naturalne, że na pierwszym etapie jest wiele szans. Na raporcie widzimy, że pomiędzy pierwszym, a drugim etapem jest znaczna różnica. To sygnał, aby sprawdzić, czy możemy coś poprawić, przyśpieszyć itd.
  • Konwersja lejka – raport pozwalający ocenić efektywność działań prowadzonych na poszczególnych etapach procesu sprzedażowego. Informuje o konwersjach uzyskiwanych podczas poszczególnych faz opieki nad szansami sprzedaży.
  • Aktywność handlowców — raport pozwoli ocenić Ci zaangażowanie i skuteczność Twoich pracowników, odpowie na pytanie, jakie aktywności podejmowali handlowcy w określonym czasie i wskaże, który z nich był najbardziej lub najmniej aktywny.
  • Utracone szanse – to bardziej szczegółowy raport, który w formie tabeli prezentuje listę szans (z możliwością przejścia do niej i poznania całej historii) z przyczyną utraty, ale także szczegółowym komentarzem Twojego pracownika.
  • Przedstawione powyżej funkcje są dobrym wyborem w CRM-ie dla małej firmy. Pamiętaj jednak o przedstawionym wyżej przykładzie Tomka – najważniejsza jest znajomość własnych potrzeb i dobranie takich elementów, które będą dopasowane do rodzaju działalności i sprzyjające tym samym rozwojowi organizacji.

    Podsumowanie

    Skoro zainteresował Cię tak obszerny artykuł to znaczy, że zastanawiasz się, jaki CRM będzie najlepszy dla Twojej firmy. Mamy nadzieję, że ten artykuł, chociaż trochę pomoże Ci w wyborze. Jeśli masz indywidualne pytania, napisz do nas – chętnie Ci pomożemy. Powodzenia!

    Polecamy także: