Na czym polega filozofia CRM

Na czym polega filozofia CRM?

Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) to bardzo ważne zadanie dla każdej firmy.

Mówi się, że jest to jeden z kluczowych czynników, determinujących sukces przedsiębiorstwa. Wciąż jednak w wielu firmach relacje z klientem nie są planowane i budowane wokół jednej, ogólnie przyjętej procedury. Warto się zastanowić nad wprowadzeniem takich zasad, ponieważ przynoszą określone korzyści po obu stronach procesu sprzedaży. Czym jest w takim razie filozofia CRM i na czym polega jej wdrożenie? Jakie korzyści płyną ze sprawnego zarządzania relacjami z klientem?

Założenia

Podstawy filozofii CRM opierają się na założeniu, że najważniejszym elementem i celem prowadzenia działalności jest satysfakcja klienta. Wszystkie działania firmy (głównie działów sprzedaży i marketingu) powinny być skupione na osiągnięciu tego celu.

Definicja CRM

Filozofia CRM to termin, który nie ma jednej, ogólnie przyjętej definicji. Najczęściej na pytanie czym jest CRM odpowiada się, że są to zasady czy procedury przyjęte w firmie (to właśnie filozofia CRM) oraz narzędzia (najczęściej określone funkcje systemu CRM), które pozwalają wdrożyć i egzekwować te zasady. W przypadku narzędzi najczęściej wykorzystuje się system CRM, czyli oprogramowanie dla firmy, które pozwala na obsługę procesu sprzedaży i zarządzanie pracą działu handlowego.

Filozofia CRM w praktyce

Wdrożenie założeń filozofii CRM wymaga od firmy zmiany podejścia do zarządzania informacjami o klientach. Aby obsługa w procesie sprzedaży zapewniała najwyższy poziom satysfakcji klienta (a o to przecież filozofia CRM zabiega), należy zadbać o odpowiednie przygotowanie osób, które za nią odpowiadają – przede wszystkim handlowców. Dzięki wykorzystaniu narzędzi CRM zyskują oni dostęp do cennych informacji o kliencie i historii jego współpracy z Twoją firmą. Pozwala to zachować najwyższą jakość obsługi, ponieważ możesz łatwo zaplanować pracę (nawet w przypadku nieobecności lub odejścia danego pracownika).

Jak wdrożyć CRM?

Filozofia CRM dla małej firmy może oznaczać dobry punkt wyjścia do wzrostu skali działania. Aby ją wdrożyć, warto skorzystać z oprogramowania, które Ci w tym pomoże. Założenie prostego systemu CRM za darmo nie wymaga nakładu czasowego ani dużych umiejętności, swój pierwszy system możesz mieć już w kilka sekund w wersji próbnej. Wprowadź do niego swoją bazę klientów, dowiedz się i pokaż handlowcom, jak z niego korzystać.

Filozofia CRM – korzyści

Warto pamiętać o tym, co ma finalnie przynieść wdrożenie systemu CRM i zasad zarządzania relacjami z klientem. Filozofia CRM powinna prowadzić firmę do:

  • wzrostu satysfakcji klientów,
  • wzrostu efektywności pracy handlowców,
  • łatwiejszej analizy i obsługi procesu sprzedaży,
  • poprawy komunikacji wewnątrz firmy.

  • W dłuższej skali filozofia CRM ma służyć podnoszeniu wolumenu sprzedaży, dzięki wprowadzaniu usprawnień w procesie pozyskiwania i obsługi klientów. System CRM pozwala z łatwością odnajdywać miejsca, w których usprawnienia są konieczne — to tak zwane wąskie gardła. Korzyści, które może uzyskać firma będą zależne od wielu czynników. Jednym z nich jest wybór odpowiedniego dostawcy systemu CRM. Jeśli nie potrafisz wybrać, jaki CRM będzie dla Ciebie idealny, zapoznaj się z tym artykułem.