Jak działa system CRM?

Jak działa system CRM?

System CRM

Programy CRM są szeroko opisane zarówno w Internecie, jak i w literaturze fachowej. Spora część osób wie już, co to jest system CRM i zna rynek oprogramowania do zarządzania sprzedażą. Jednak w tak ogromnym natłoku informacji, programów i różnych aplikacji biznesowych wiele osób nie orientuje się, jak wygląda praca w CRM w praktyce. Dotyczy to zarówno osób, które nigdy nie pracowały przy takim systemie i tych, które mają za sobą pierwsze doświadczenia. Powód? Sposobów na zarządzanie informacjami o klientach jest wiele. Jeszcze więcej jest różnych programów, które mają temu służyć.


Czym jest CRM w rzeczywistości?


W praktyce to najczęściej system CRM w chmurze, czyli taki, który jest przechowywany na zewnętrznym serwerze. Tym, co odróżnia od siebie rozmaite aplikacje, jest zestaw funkcji, które udostępnia sam interfejs systemu CRM.


Jak działa przykładowy CRM?


Podstawowym zadaniem CRM w chmurze jest zbieranie danych o współpracy z każdym obecnym i potencjalnym klientem. Te informacje służą ułatwieniu budowania relacji. CRM pełni też funkcję obsługi procesu sprzedaży. System śledzi poczynania handlowca i wspiera go w osiągnięciu najważniejszego celu – podpisania umowy sprzedaży.


Jak jest zbudowany?


Obsługa procesu sprzedaży
Przykładowy system CRM może obsługiwać tzw. szanse sprzedaży. Prowadzą handlowca i klienta po kolejnych etapach procesu sprzedaży. Gdy handlowiec osiągnie wszystkie konieczne cele (np. wykona określone zadanie, zbada potrzeby klienta czy określi jego budżet), szansa trafia do kolejnego etapu. Proces sprzedaży w CRM może dostarczać także wiedzy o prognozach sprzedażowych lub być materiałem do sporządzenia raportów, jeśli dany CRM taką funkcję posiada.



Zarządzanie informacjami o klientach
Większość systemów CRM obsługuje również bazę Twoich klientów. Zarządzanie informacjami o współpracy z każdym z nich i porządkowanie ich danych kontaktowych to również jedna z podstawowych funkcji programu do zarządzania sprzedażą. Przy wyborze systemu CRM warto postawić na taki, który nie będzie ograniczał liczby dodanych kontaktów lub utworzonych kampanii sprzedażowych.

Planowanie pracy
Część systemów CRM pozwoli Ci też zarządzać zadaniami pracowników. Planowanie pracy handlowców jest łatwiejsze i pozwala na sprawniejszą koordynację działań. Zarządzanie pracą handlowców najczęściej pozwala na zapisywanie zadań w kalendarzu. To jednak często za mało. Przydatną funkcją może być też planowanie tych zadań w odniesieniu do konkretnego klienta lub do konkretnej szansy sprzedaży. Decydując się na dany system CRM, warto postawić na taki, który nie będzie ograniczał liczby dodanych kontaktów lub utworzonych kampanii sprzedażowych.

CRM w praktyce
W praktyce CRM służy jako narzędzie do porządkowania i skalowania sprzedaży . Dzięki temu pozwala skutecznie zwiększać jej wolumen. Może umożliwiać projektowanie procesu sprzedaży i planowanie pracy handlowców. Doskonałą funkcją wielu systemów jest też historia zadań wykonanych i zaplanowanych względem danych klientów i szans sprzedaży. Pomaga to łatwiej zorientować się w kontaktach z klientem i jest niezwykle przydatne np. w przypadku nieobecności danego pracownika.

Jak to powinno wyglądać w codziennej pracy?
Wykorzystanie systemu CRM w praktyce zależeć będzie od różnych czynników. Jednym z nich jest wybór odpowiedniego systemu , najlepiej takiego, który dostępny jest w chmurze, bez konieczności instalacji. Drugim jest skłonność samego handlowca do pracy z nim. Ważne, aby wyjaśnić mu, do czego ma służyć dane oprogramowanie i jak ma pomóc jemu i całej firmie. Jeśli wybierzesz odpowiednie rozwiązanie od doświadczonego dostawcy, powinno przynieść Ci określone korzyści. Jakie?

Korzyści z wdrożenia systemu CRM w firmie.
Teraz kiedy nie ma wątpliwości, czym system CRM jest, można podsumować to, co jego wdrożenie może zmienić w Twojej firmie:
System CRM — korzyści:
  • Usprawnienie procesu sprzedaży — systemy CRM wspierają prowadzenie sprzedaży projektowej i wielu kampanii.
  • Zwiększenie efektywności pracy – wsparcie przy planowaniu i koordynowaniu obowiązków pozwoli maksymalizować efektywność pracy handlowców.
  • Analiza działań handlowców — dostęp do wielu danych, które pozwolą Ci optymalizować wszystkie procesy sprzedażowe.
  • Wsparcie komunikacji w zespole — większa płynność przepływu informacji w firmie.
  • Poprawa relacji z klientami – wzrost satysfakcji ze współpracy to najważniejsze zadanie CRM w roli praktyki biznesowej.