
Co to jest system CRM i do czego służy?
System CRM – jeden skrót, dwa aspekty
Aby zrozumieć, czym jest system CRM warto zacząć of wyjaśnienia znaczenia trzyliterowego skrótu: CRM, czyli customer relationship management (z j. ang. zarządzanie relacjami z klientami) to koncepcja, która zakłada, że jednym z najważniejszych celów przedsiębiorstwa jest zaspokojenie potrzeb jego klientów.
Na tej podstawie wyrasta strategia, czy też filozofia CRM, która skupia się na takim organizowaniu relacji z klientem, aby osiągać możliwie najwyższą satysfakcję ze współpracy.
Poniżej znajdziesz przydatne informacje o systemach CRM, a także odpowiedzi na pytania:
System CRM – co to jest?
Do realizacji filozofii CRM wykorzystuje się najczęściej system informatyczny, czyli system CRM. Jego zadaniem jest wsparcie procesu zarządzania relacjami z klientami. Ułatwia planowanie i koordynowanie pracy działu handlowego i rejestruje wszystkie kontakty firmy z otoczeniem.
Wykorzystanie systemu CRM pozwala uporządkować rozproszoną pracę umysłową człowieka i w ten sposób pozyskiwać wiedzę o jej efektywności i o możliwych sposobach na jej usprawnienie.
CRM kiedyś i teraz – historia CRM
Początki systemów CRM miały miejsce w latach 90. XX wieku w USA. Systemy te były ówcześnie wyłącznie stacjonarne i dość toporne dla użytkowników. Bardzo szybko jednak rozwinęły się, a wraz z rozwojem sieci i urządzeń mobilnych pojawił się model SaaS (oprogramowanie, jako usługa), który pozwala na obsługę systemu z poziomu przeglądarki bez konieczności instalowania systemu CRM na komputerze. To tzw. System CRM w Saas-ie lub CRM online.
System CRM online to dobre rozwiązanie dla nowoczesnego przedsiębiorstwa. Jego główną zaletą jest to, że pozwala Ci korzystać z niego na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Ułatwia to dzielenie się informacjami wśród pracowników i wspiera bezpieczeństwo danych. Nie może się zdarzyć sytuacja, w której utracisz je na skutek awarii dysku, bo będą przechowywane w modelu cloud (chmura plików).
System CRM w chmurze pozwala bardzo szybko rozpocząć pracę z nim bez długiej konfiguracji sprzętowej czy instalowania na wielu urządzeniach. Najczęściej wystarczy kilka chwil, żeby wypróbować system CRM.
Komu dedykowane jest to rozwiązanie?
System klasy CRM sprawdzi się zarówno w małym przedsiębiorstwie, jak i dużej firmie. Jednym z większych problemów każdego z tych podmiotów jest chaos spowodowany brakiem sposobu na porządkowanie danych o kliencie.
Jeśli chcesz, aby Twój dział handlowy mógł działać sprawniej i szybciej, warto zastosować system CRM.
Korzyści z wprowadzenia systemu CRM w firmie
System CRM sprawi, że Twoja firma będzie skuteczniej obsługiwać swoich klientów i będą oni bardziej usatysfakcjonowani ze współpracy. Jak? Dając Ci narzędzie do obsługi danych, Twoi handlowcy będą dużo lepiej przygotowani do reagowania na potrzeby klienta. W ten sposób wzrasta szansa, że Ci będą chcieli przedłużyć współpracę.
Co może dać Ci system CRM dla firm?
Może rozwiązać problemy, które napotyka wiele przedsiębiorstw:
- Nieobecności pracowników. Wyobraź sobie, że pracownik, który miał przeprowadzić dzisiaj spotkanie z klientem, zachorował i nie pojawił się w pracy. Musisz szybko znaleźć zastępstwo, bo klient już do Ciebie jedzie.
- Monitorowanie procesu sprzedaży Wielu menedżerów sprzedaży ma problem z określeniem, jakie aktywności zostały wykonane względem danego kontrahenta i danej szansy sprzedażowej. Brak narzędzia, które porządkuje pracę umysłową handlowców sprawia, że jest ona trudna w ewaluacji.
- Uciążliwe zbieranie danych Kolejnym z problemów, których doświadczają handlowcy, jest uciążliwe i czasochłonne zbieranie danych niezbędnych do sporządzania raportów. Poszczególni pracownicy mają swoje własne sposoby na notowanie informacji, więc ujednolicenie tych danych może przyprawić o ból głowy.
Co robisz?
Bez odpowiedniego narzędzia CRM jesteś bezradny – wszystkie informacje o Waszej dotychczasowej współpracy, potrzebach klienta i jego możliwościach finansowych znajdują się u nieobecnego handlowca. System CRM sprawia, że wszystkie informacje, niezbędne do prowadzenia spotkania są bezpieczne i dostępne dla każdej uprawnionej osoby.
System CRM jest wyposażony w kalendarz, bazę kontrahentów i funkcję szans sprzedaży, które porządkują dane o klientach, działaniach handlowców i postępach w procesie sprzedaży. Pozwala go monitorować i podejmować najlepsze decyzje sprzedażowe.
Jedną z zalet systemu CRM jest fakt, że to rozwiązanie pozwala na automatyczne zestawienie informacji o działaniach handlowych. Szereg raportów, dotyczących procesu sprzedaży daje szansę na szybkie identyfikowanie zagrożeń i reagowanie na zmieniającą się dynamicznie sytuację.
Oto najbardziej przydane raporty w systemie CRM:
Funkcje systemu CRM
Oprócz wspierania procesów sprzedażowych, system CRM może poprawić efektywność pracowników. Pozwala skutecznie zarządzać, planować i koordynować ich pracą. Organizacja pracy umysłowej w ramach CRM pozwala na szybsze i łatwiejsze realizowanie celów i szybkie identyfikowanie zagrożeń.
Wśród najważniejszych funkcji systemu CRM znajdują się:
CRM dla małej firmy? Jak wybrać?
Wybór systemu CRM dla małej firmy stanowi często duże wyzwanie. Ogrom dostępnych na rynku rozwiązań, które celują w małe przedsiębiorstwa nie sprzyja podejmowaniu szybkiej decyzji. Ważne jest jednak to, żeby dany system CRM pozwalał na obsługę procesów, które występują właśnie w Twojej firmie.
Procesy wspierane przez system CRM
Rozwiązania CRM mogą ułatwić planowanie i realizowanie różnego rodzaju procesów, a należą do nich:
Oto przykładowa kampania sprzedaży projektowej w systemie CRM:
Jak zacząć?
Jeśli zainteresował Cię ten temat i chciałbyś zastosować to rozwiązanie w swoim zespole – skontaktuj się z nami. Oferujemy w pełni funkcjonalny system, który będzie można testować za darmo przez 30 dni.