CRM - Wprowadzenie

Filozofia działania oraz system wspierający Twój biznes

Definicja CRM

CRM to skrót, za którym kryje się określenie z języka angielskiego: customer relationship management. Dosłownie oznacza ono zarządzanie relacjami z klientem. Nie zaspokaja to Twojej ciekawości? Aby w pełni zrozumieć czym jest CRM, należy spojrzeć na ten termin z kilku różnych perspektyw.

Przeszukując informacji o definicji CRM w Internecie można natrafić na następujące, zaproponowane przez Ministerstwo Cyfryzacji sformułowanie:

CRM to zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu relacjami z klientem.

Tak krótka definicja nie odpowiada na wszystkie pytania, ale jest punktem wyjścia do dalszych rozważań. Wskazuje bowiem na dwoistość tego terminu, podkreślając dwa istotne wymiary – procedury i narzędzia.

Czytaj dalej a znajdziesz odpowiedź na następujące pytania:

  • Czym są procedury, a czym narzędzia opisane w definicji CRM?
  • Jak działa CRM i w  aki sposób korzystać?
  • Jaka jest jego rola – jakie problemy pomoże rozwiązać?
  • Kto może skorzystać z jego możliwości?
  • Jakie funkcje i cechy są istotne przy jego wyborze?


Dwoistość terminu CRM

CRM jako filozofia

To pierwszy, najbardziej podstawowy wymiar, w którym należy myśleć o CRM-ie. Jest to filozofia przedsiębiorstwa, wedle której wszystkie podejmowane działania mają jeden wspólny mianownik: satysfakcję klienta. Celem nadrzędnym prowadzenia działalności jest zaspokojenie jego potrzeb, które rozumie się jako ciągłe doskonalenie procesu zarządzania relacjami z klientami. Inaczej mówiąc, jest to zestaw procedur, które umożliwiają i wspierają zarządzanie relacjami z klientem.

Najważniejszymi częściami firmy są w tym przypadku działy sprzedaży i marketingu, jednak w proces budowania i utrzymywania relacji powinni angażować się wszyscy pracownicy mający kontakt z klientem (jak np. działy wsparcia czy reklamacji). Skupienie się na potrzebach klienta i relacji, jaką firma z nim tworzy wymaga szczególnego podejścia do wiedzy o kontrahentach. Powinna być ona usystematyzowana i uporządkowana, a łatwy dostęp do niej powinien mieć każdy (uprawniony) pracownik.

CRM jako system

System CRM (z ang. CRM Systems) jest narzędziem, które pozwala firmie na szybkie i efektywne wdrożenie tej filozofii. Podstawowym jego zadaniem jest uporządkowanie procesów sprzedażowych. Systemy mogą różnić się pod wieloma względami. Najważniejszymi różnicami, które zazwyczaj występują między produktami są funkcjonalność, sposób wdrożenia i późniejsze wsparcie.

System CRM wspiera:

  • Pozyskiwanie nowego klienta
  • Rozwijanie współpracy z obecnymi klientami
  • Utrzymanie wysokiej jakości obsługi

Zastanawiasz się nad wykorzystaniem systemu CRM w Twoim przedsiębiorstwie? Nie wiesz jakie elementy są kluczowe w jego funkcjonowaniu? Dowiedz się więcej o funkcjach, cechach i korzyściach, które przynosi program do zarządzania relacjami z klientami.

Warto wiedzieć: realizacja strategii CRM jest możliwa dzięki korzystaniu z narzędzi informatycznych. Kluczem do jej wdrożenia jest połączenie tych dwóch dziedzin w każdym obszarze funkcjonowania firmy.


Topowe funkcje CRM-a – co jest niezbędne?

Podstawowym zadaniem oprogramowania klasy CRM jest koordynacja pracy działu handlowego, która ma przyczynić się do sprawniejszej i efektywniejszej obsługi potencjalnych oraz obecnych klientów. Aby zrealizować ten nadrzędny cel wpływający na inne istotne działania sprzedażowe CRM-y są najczęściej wyposażone w wiele podstawowych i dodatkowych funkcji. W przypadku rozwiązań dla małych firm bazowe opcje są zazwyczaj wystarczające. Należy jednak pamiętać o ich funkcjonalności i odpowiednim zaawansowaniu.

Poznaj kluczowe funkcje CRM-a i dowiedz się o ich zastosowaniu. Sprawdź jak wesprą pracę handlowców, menedżerów oraz kierowników.


Cechy istotne przy wyborze CRM–a

CRM to nie tylko funkcje. Są one, oczywiście, bardzo ważne, ale muszą współgrać z istotnymi cechami programu, które pozwolą na jego efektywne użytkowanie.

Mobilność: Dostępność do systemu niezależnie od urządzenia i miejsca.

Elastyczność: Dostosowanie systemu do własnych potrzeb.

Wsparcie: Szybkie wdrożenie i materiały edukacyjne.

Intuicyjność: Prostota obsługi konieczna w codziennych działaniach.

Rozwój: Możliwość skorzystania z rozwiązania dedykowanego.

Brak limitów: Zero ograniczeń w prowadzonej działalności.

Demo: Test przed ostateczną decyzją.

Aby dowiedzieć się więcej o elementach kluczowych przy wyborze CRM-a przeczytaj nasz artykuł.


System CRM – kto może wykorzystać?

Ze wsparcia systemu CRM może skorzystać każde przedsiębiorstwo, które potrzebuje pomocy w organizacji sprawnego procesu sprzedaży. Nie ma znaczenia wielkość firmy, ponieważ specyfika dobrych systemów CRM pozwala na dostosowanie rozwiązania do własnych potrzeb i prowadzonych działań sprzedażowych. Idealne dobranie programu sprawi, że spełni on swoją rolę i przyczyni się do oczekiwanych usprawnień biznesowych.

Wykorzystanie CRM-a w przedsiębiorstwie wpłynie na sposób działania całej organizacji, a także jej otoczenia. Z narzędzia skorzystają pracownicy, kierownictwo i osoby decyzyjne oraz klienci, którzy będą doświadczać wyższej jakości obsługi.


Prosty CRM dla małej firmy

Jak zostało wspomniane wyżej, systemy CRM mogą różnić się pod względem poziomu zaawansowania. Niektóre z nich są projektowane z myślą o dużych firmach, które oczekują dedykowanych rozwiązań, a inne sprawdzą się w sektorze małych i średnich firm. Prosty CRM to taki, którego obsługa nie wymaga zdolności informatycznych. Nie powinno to jednak oznaczać, że posiada on ubogi zakres funkcji. Wśród opcji oferowanych przez prosty CRM powinny znaleźć się wszelkie podstawowe elementy przyczyniające się do usprawnień w obszarze zarządzania relacjami z klientami, które zostały przedstawione w funkcjach opisanych powyżej.

Dlaczego? Ponieważ podstawowym zadaniem CRM–u jest porządkowanie procesów sprzedażowych. W tym właśnie celu wykorzystuje się narzędzia CRM, takie jak zarządzanie szansami sprzedaży. Pozwala ono na monitorowanie i optymalizowanie funkcjonowania działu sprzedaży. Dobry CRM powinien umożliwiać także planowanie pracy zespołu sprzedażowego, a także porządkowanie wiedzy o klientach. Dodatkowym atutem będzie też dostęp do raportów, które pozwalają oszczędzać czas i dostarczają cennych informacji o efektach pracy Twojego zespołu.

Podstawowe funkcje muszą się znaleźć w każdym dobrym programie do zarządzania relacjami z klientami.


Rozwiąż swoje problemy i zdobądź korzyści

Jakie problemy rozwiąże CRM?

System CRM rozwiąże wiele problemów Twojego przedsiębiorstwa – poznaj część z nich:

  • brak stałego dostępu do informacji o kliencie,
  • kłopoty ze sprawną koordynacją pracy zespołu,
  • częste zapominanie o ustaleniach z klientami i zaplanowanych działaniach,
  • trudności w przypadku nieobecności pracowników,
  • brak wiedzy o postępach,
  • problem z mierzeniem efektywności prowadzonych procesów,
  • obawa o bezpieczeństwo danych,
  • kłopoty ze sprawną komunikacją i przepływem informacji.

To tylko część problemów, z którymi możesz się spotykać na co dzień. Wykorzystaj CRM, pokonaj wszystkie trudności i zyskaj przewagę nad konkurencją.

A co zyskasz?

Wznieś swój biznes na wyższy poziom razem z CRM-em.

  • Sprawdzaj informacje o kontrahentach w dedykowanych dla nich kartach systemowych.
  • Zaplanuj harmonogram swoich działań z wykorzystaniem Kalendarza i zadań.
  • Pamiętaj o  staleniach z klientami dzięki systematycznie budowanej historii relacji.
  • Bądź na bieżąco z działaniami firmowymi korzystając z wewnętrznego komunikatora.
  • Monitoruj postępy szans sprzedaży.
  • Analizuj wyniki w raportach systemowych.
  • Przydzielaj uprawnienia poszczególnym pracownikom.
  • Z łatwością zastępuj pracowników dzięki informacjom zebranym w systemie.


Więcej informacji o CRM-iem dla Ciebie

Załóż bezpłatne konto i zacznij korzystać z systemu już teraz.